29 Kasım 2017 Çarşamba

KARDEŞ ÜLKE ÜRDÜN

12.11.2017-19.11.2017  8 GÜN

12.11.2017

Ankara ulus’ta hipodromun önünden Belair otobüs firmasıyla 30 dakikada Esenboğa havaalanına geldim.11 tl.Pegasusla Amman’a uçuşum 14:05 te idi.Bagaj hakkı almadığımdan yalnızca el bagajı ile gidecektim ve el bagaj hakkı 8 kg. Birde küçük el bagajı vardı oda 3 kg idi neyse ki ona sorun çıkarmadılar.Pasaport kontrolden sonra pek aranmamıza rağmen uçağa binmeden nerdeyse donumuza kadar arandık.5 aydır bu şekildeymiş.Hani İngiltere ‘ye girişte bile bu kadar aranmamıştım.

Neyse ki 2:05 saatlik güzel bir uçuştan sonra Amman Kraliçe Aliye havaalanına indim.
Ürdün bizden 1 saat geride.Alt kat havaalanı çıkışta solda sim kart satan 2 firma var.12 GB 1500 DK. 9,18 JD.Sim kartı kesin almak gerekiyor.Navigasyon ve internet için elzem.Çıkışta sağda ise rent a car’lar var.Dandik HB araçlar 22 jd civarı sigorta dahil 35 jd.Buradan asla araç kiralamayın.Dert etmeyin ülkenin en iyi araçlarını en ucuza
kiralıcaksınız.Havaalanından çıkmadan son şey Turizm danışmadan city map ‘inizi isteyin.Havaalanı önünden saat başı

otobüsler merkeze gidiyor.3 jd.

Merkez 32 km uzaklıkta 30 dk gibi zamanda merkeze yakın bir yerde indim. Akşam 17:00 olduğu için trafik çok yoğundu.
Buradan taksiyle 2 jd otelime vardım.Nobel otel merkeze yürüyerek 10 dk.Otel dandik 13 jd.%26 vergi alıyorlar.Yani 17 jd.Kahvaltı dahil ve humus bile var kahvaltıda. Çarşıya inip Kral Faysal st meydanında ki Hashem restauranta gittim.

Çok eski ve tutulan bir lokanta sabah 8 akşam 12 full dolu bu insanlar hep yemek yiyorlar evde yemek yapma alışkanlıkları yok.Falafel ,turşu, humus ,kıtır köfte ,kola 3 jd.Aslında pek beğenmedim ama doyurucu ve ucuz.
Her yer tatlıcı dükkanı ama ara sokakta bir habibah tatlıcısı var ki her daim sıra olan inanılmaz bir tatlıcı 0.7 jd.
künefesi meşhur burada bizdeki gibi künefenin altında kadayıf yok ,altı kalın peynir üstü kadayıf.Günde 2 kez yemek farz.

Her yer meyve suyu dükkanlarıyla dolu şeker kamışı dükkanlarıda bol.Büyük bir bardak şeker kamışı suyu 0.5 jd.Bu suya bayılıyorum,sık sık içtim.

Neyse ki Hindistan'daki hijyen sorunu burada yok.Tatlı ,şeker kamışı ,paso yemek eh gerisini siz düşünün.1 mango 2 jd. Çay 0.5 jd.1.5 lt su 0.5 jd.Lima mandalina kg 3 jd.Kuruyemiş fiyatları bize yakın.Buradaki Ürdünlülerden Türkçe bilenlerle tanıştım ne ayak nerden öğrendin dediğimde dizilerden dediler.Türküm deyince herkes kardeş diyor ve muhabbet başlıyor bizi seviyorlar hele polis çevirmelerinde Türk olduğumu duyunca bütün kapılar açıldı.Gece 1 km uzaklıktaki Rainbow streete yürüdüm.300 mt uzunluğunda barlar sokağı gibi bir yer birkaç cafe, nargileci ve restaurant var hiç hareketli olmayan vasat bir sokak  buraya gelmeye hiç gerek yok.Sokaklarda haşlanmış fasulye ,bakla,nohut satıyorlar.Adamların her şeyi nohut petrolleri olmasada gaz kaynakları oldukça zengin.

13:11.2017
  Sabah kahvaltısında haşlanmış yumurta, HUMUS vs var.Çarşıya inip 2-3 km ilerdeki Mecca street’e gittim.Cadde sağlı sollu rent a carlarla dolu seç beğen al.Ben United Rent  Car’dan 2017- 17.000 kmde hundai elantra kiraladım 23 jd. 200 jd kredi kartından bloke ediyorlar güvence parası aracı teslim edince karta iade ediyorlar 4 gün içinde hesaba geçiyor.Jeepler 35-40 jd. Civarı.Burda bütün araçlar otomatik manuel araç yok.90 oktan benzin 0.690 jd. -95 oktan ise 0.910 jd ,yani Türkiye’ye çok yakın hiç olmazsa bizde su bedava burada oda çok para.Depoyu doldurup 50 km uzaklıktaki Jerash’ha gittim.

Giriş 10 jd büyük bir roma antik kenti güzel gezilmesi gereken bir yer.2 saat yeterli.

Burayıda gezip şehir merkezindeki Citidel’e gittim.Giriş 3 jd.Amman’ı yukarıdan gören bir tepeye kurulmuş kilise,müze ve küçük bir tarihi alandan oluşuyor.

Aşağıdaki antik tiyatroda  yukarıdan görülüyor.Buradan güneşin Amman’ın  üzerine batışını seyretmek zevkliydi.Eh bu kadar yorgunluğun üzerine bir Ürdünlüden öğrendiğim yerel halkın gittiği çarşı merkezinde ara bir sokaktaki Şehrazat restaurantına gidip meşhur tahinli ve domatesli köftesinden ve Arase denilen kıymalı kaşarlı pidesinden yedim .

Süperdi.Turşu ve cola 5 jd.Sonrasında çarşı Pazar turlayıp habibah tatlıcısının künefesi ve seker kamışından sonra kendimi otele atabildim.

14.11.2017
  Sabah otelden ayrılıp 30 dakika uzaklıktaki Madaba kasabasına geldim

bir Ortodoks kilisesi ve tarihi mozaiklerin olduğu kapalı bir alan var.Buradanda 1 saat uzaklıktaki Nebo Dağı’na gittim.

Hz. Musa’ya vaat edilen toprakların gösterildiği bir tepede kurulu. Mozaiklerin olduğu bir kilisede var ki bu arada bir ayinede denk geldim.Buradanda ayrılıp 1 saat uzaklıktaki Dead Sea denilen tuz oranının %34 seviyelerinde olduğundan dolayı suya batmanın mümkün olmadığı çok ama çok büyük bir göl var.

3 plaj var ve giriş 20 jd. Yuhh artık yarım saatlik bir deneyim içinde çok.Ve o kadar çok kara sinek vardı ki bir adamın bütün vücudunu sinek sarmıştı.Plajları geçip ilerde çok güzel bedava girebileceğim yerler buldum

ancak inanılmaz sinek vardı tuzdan dolayı bakteri dahi üreyemeyen bu yerde bu kadar çok sinek nasıl var anlamış değilim.Yol üzerinde solda Wadi Mujip denilen bizdeki Saklıkent tarzı bir kanyon var.

Sanırım  suyun az olmasından ücret vermeden içeri girdim biraz dolaşıp birkaç fotoğraftan sonra 150 km ilerdeki Wadi Musa’ya git
tim.Burada dünyanın yedi harikasından biri olan Petra var.Peace Way oteline yerleştim.10 numarayı hak ediyor.Burada oteller 20 jd , yemeklerse 8-9 jd civarı
Eh bu kadar yorucu bir günden sonra tabii sızmışım.
15.11.2017
  Sabah otelin muhteşem kahvaltısından sonra saat:10:00 ‘da Petra’ya gittim.

Giriş 50 jd sanırım dünyanın en pahalı giriş ücretinin olduğu yerdir.Tac mahal bile 15 $ idi ki ona bile çok demiştim.Bu arada öğrenci indirimi yok.Yalnızca ülke vatandaşı olunursa  giriş 1 jd.
  Petra antik kenti ,Nebati imparatorluğu tarafından MÖ 400 ile MS 106 yılları arasında inşa edilmiş.1800 yıllarda ise bir gezgin tarafından keşfedilmiş.1985 yılında ise UNESCO tarafından ‘Dünya Kültür Mirası listesine alınmış ve dünyanın 7 harikasından biri seçilmiş.’

Girişten 1 km sonra şu meşhur renkteki Siq yolu kanyonu başlıyor.2.km de ise muhteşem tapınak Al Khazneh( hazine binası) var.İçeride büyük bir oda var.Alt katıda var ancak giriş yasak.

Karşısındaki tepeye ise yerel rehberler eşliğinde 10 jd ‘ye tırmanılabiliyor ki ben tırmandım.Atraksiyonlu ve çok ama çok eğlenceliydi.Kesinlikle yapılmalı hele rehber Harun’a denk gelirseniz demeyin keyfe.

Buradan 6 km boyunca kayalara oyulmus yapılar, üniversite, kilise,antik tiyatro,kaya mezarları ve son 1 km tırmanma sonucu şehrin sonundaki girişteki Al Khazneh’in  aynısına varılıyor.2500 yıllık bir şehir.1800 lerde bir gezgin şehri bulmuş.Toplam 8 km ve gidiş 6 saat dönüş 2 saat toplam 8 saat sürüyor yani oldukça uzun ve yorucu bir süre ve evet o 50 jd ‘ye değiyor.Saat:17 gibi buradan çıkıp otele gidip makinaların sarjlarını tamamlayıp bu arada yemek yeyip saat 21:30 de Petra’daki gece showuna gittim.

Giriş 17 jd.Saat 20:20 de öndeki alanda toplanılıyor ve bir rehber eşliğinde siq yolundan Al Khazneh (hazine binası)yürüdük.Gece çok karanlık olduğundan yol boyunca mumlarla aydınlatmışlar. Al Khazneh’ın önü komple mumlarla donatılmış yerlere şerit halinde kilimler serilmiş gelen ziyaretçiler sırayla yere oturtuluyor.Önce arap çayı ikram ediliyor.(Naneli çay)Arkasından 2 kişi sırayla yerel çalgılarıyla şarkı söylüyor.Ardından bir kişi uzun uzun müziğin ülkesindeki yerinden bahsediyor ve arkadan Al Khazneh’e 4-5 çeşit ışık yansıttılar ve final .E bittimi bitti bu neydi şimdi şaka gibi. Beş para etmez bi gösteri.Neyse genede zevkine varalım bari. 22:30 da otele varıp sızmaca
16.11.2017
  Saat:11 gibi Wadi Musa’dan çıkıp 1 saat sonra 50 km ilerdeki Wadi Ram’a geldim.

İçeri giriş 5 jd.Girişte başına turcular üşüşüyor.Burada bir gruba dahil olup 50 jd’ye 5 saatlik 55km’ lik çöl turu akşam yemeği, yatak ve kahvaltıya anlaştım. Toyata pikupla 5-6 yeri dolaştırdı ve her yerde 20-30 dk bekledi.Burası Namibya veya Fas gibi kum tepelerinden oluşan bir çöl değil.Uçsuz bucaksız bir ovada dev kaya parçalarının ve  birkaç kum tepesinin olduğu bir çöl.

Akşam 17 gibi çadır kamp alanına vardık.10 çadırlık bir alan.Yakındaki kayanın tepesine çıkıp güneşin çöle batışını seyrettim ki görülmeye değerdi.Güneş batarken kayanın arkasından aşağı inip 500 mt uzaklıktaki kum tepesine gittim.

Ortam zifiri karanlık ve gökyüzüne yıldızlar sığmıyor.30 dk kadar kum tepesinde vakit geçirdim.Sonra dönmeye başladım bi yarım saat yürüdüm ama o kadar karanlık ki çadır kamp alanını bulamadım acaba çok mu gittim derken çadırları gördüm hani yusuf yusuf etmedim değil ancak o kadar karanlık ki odadan wc'ye fenersiz gidilmiyor.Yemekte pilavlı tavuk patlıcanlı humus, salata ve tabii su vardı.Burada en değerli şey su.Yemekten sonra oturma çadırında büyük bir mangalda yerel çay eşliğinde  5-6 kişiyle koyu bir sohbet vardı.

Bu kadar yıldızı görmeyeli 30 yıl olmuştur.Enezin sahilinde sabahlamalarımızı hatırladım.Gece 9 a doğru yatıldı.E burası çöl, adetlere uycaz .
17.11.2017
  Gece serindi getirdiğim içlik işe yaradı buralarda hasta olmak istemem.06:30 kalkış  07:00 kahvaltı , erken kalkan yol alır.08:00 ‘de Wadi Rumun kapısına bıraktılar.

Çıkıştan 2 km sonra sağda Osmanlıdan kalma vagonların olduğu istasyona geldim.
    Buradan da 40 km ilerdeki Aqaba’ya geçtim.Aqabe şehri Ürdün’ün liman kenti ve oldukça da büyük.Zırt pırt polis kontrollerinden geçtim.Ürdün’de Cuma ve cumartesi tatil.Pazar ilk iş günü.

Halk plajı çarşının kenarında ,halk plajı doldurmuş ancak denizde bol miktarda deniz kestanesi olmasından ve kıyıdaki kayıklar ve sürat teknelerinden dolayı halk yüzmüyor kıyıda oynuyorlar.

Halk  yatak ve nargilelerini yanlarında getirmişler.
10 km ilerde oteller bölgesi var.Suudi sınırı tarafı.Danar otelde kaldım.30 jd.Burası dalış merkezi .Her yer mercan tepsi kadar rengarenk balıklarla dolu akrep balığıda gördüm.Burası su altı cenneti Mısır’da sharm el sheikh’tede dalmıştım.O kadar olmasada burasıda muhteşem.Zaten Ürdün’de Petra ve dalış olmazsa olmazlardan.Akşam Aqaba’da turlayıp yemek yedim porsiyonlar o kadar büyük ki 1 tabakla 3 kişi doyar.

Türklerde burada gıda sektörüne girmişler işler süpermiş nasıl olmasın ki herkes yemek yiyor.Ürdün’de dışarıda yemek yemek bir kültür.
18.11.2017
   Sabahı zor ettim bu muhteşem sularda tekrar yüzmek için.Belgesellerde görebileceğin balıklar, mercanlar ,istiridyeler yarabbim insan kendinden geçiyor.

Fotoğrafın vasat olduğuna bakmayın alıntıdır.Burdaki

mercanlar 2 mt boyunda

Artık dönüş zamanı ama 8 km ilerdeki Suudi sınırına gitmemek olmaz sınır kapısından döndüm.Sınırdaki kavşağa Bir yat kondurmuşlar.Otelin karşısından Mısır ve İsrail binaları ve ışıkları görünüyordu zaten çokta uzak değil.
320 km sonra Amman’a vardım.Bu gece Nobel otelin yanındaki New Park otelde kaldım.23 jd.Eh akşamı tabii ki şehrazat restaurantı,tatlı, şeker kamışı suyu,türk kahvesi 0.5 jd
Ürdün gittiğim 23 ülke içinde kilo aldığım tek ülke oldu.

19.11.2017
  Bugün kazasız belasız arabayı teslim ettim.Beni havaalanı otobüsünede bıraktılar.35 dk rötarla uçağımız kalktı ve sorunsuz Ankara’ ya vardık.Sonunda bir gezinin daha sonuna geldik.

Not:Amman’da gece eksoz dumanından yollardaki insanlar dışında yol kenarındaki dükkan çalışanları bile maske takıyor ve cidden rahatsız ediyor.Kathmandu’dada cok kişi maske takıyordu ancak ben rahatsız olmamıştım ancak burası Ankara’nın 30 yıl önceki durumunda
Ürdün’de ulaşım sorunlu 1000 km yol yaptım yalnızca 1 otobüs gördüm.Tren zaten yok.Bu yüzden kesinlikle araç kiralamanız gerekiyor.

Pilavın yanında gelen çorba içilmiyor,pilavın üzerine dökülüyor.Mansaf ve Molokhia  en iyi ve pahalı yemekleri kuzu etinden yapılma.Kemiksiz kuzu eti kg 35 tl.
1 $: 0.71 JD
1 EURO:0.82 JD      15-11-2017
    Ürdün’e gidilmeli mi evet gidilmeli,pahalı mı evet pahalı,ama değermi evet değer.Güvenlimi hemde çok.8 gün yeterlimi hayır yeterli değil.10 gün daha iyi olur.
Yollar düzgün son derece güvenli çok sık polis kontrolü var ama sorun yok biz dost Türküz bize kapılar ardına kadar açık.